Filadelfia: Een open deur naar het nieuwe Jeruzalem

De kleine gemeente in Filadelfia ontvangt evenals eerder Smyrna alleen maar lof. De naam Filadelfia betekent ‘broederliefde’. Wat zou de kerk er vandaag anders uitzien wanneer dat het kenmerk van elke gemeente zou zijn!

Het valt op dat de Here Jezus Zich in deze brief (Openbaring 3:7-13) bekendmaakt als de Heilige en de Waarachtige. In het boek Jesaja wordt Hij ook vaak zo aangeduid. Hij is het Die heilig is en heilig maakt. Heilig betekent ook afgezonderd van de wereld. Zo is ook deze gemeente, zo zijn ook wij, als we Hem kennen, heilig in Hem. Afgezonderd van de wereld, afgezonderd voor de dienst van God.

In vers 7 wordt van de Here Jezus gezegd dat Hij de sleutel van David heeft, ‘Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent’. Dit is een verwijzing naar Jesaja 22:22, waar Eljakim de heerschappij krijgt over het huis van David. Zo heeft de opgestane Here Jezus, die ook de ‘wortel van David’ (Openbaring 5:5 en 22:16) wordt genoemd, de heerschappij over het Koninkrijk van God. Alleen Hij beslist wie toegang heeft tot Zijn Koninkrijk. Niet de dominee of voorganger, niet de ouderlingen of oudsten, maar alleen Hij.

De woorden ‘gij hebt kleine kracht’ in vers 8 geven aan dat deze gemeente in aantal maar klein was. Een bemoediging voor alle kleine gemeenten, die misschien wel eens moedeloos worden van alle aandacht die vaak uitgaat naar grote (groei)gemeenten. Het gaat er niet in de eerste plaats om of we groot zijn, maar of we trouw zijn aan de Here Jezus en aan Zijn Woord. Dat wordt beloond!

Er wordt in vers 8 ook gesproken over een geopende deur, die niemand kan sluiten. Deze uitdrukking lezen we eveneens in 1 Korinthe 16:9 en 2 Korinthe 2:12 en geeft de ruimte aan om het Evangelie te verkondigen. Zien wij de open deuren wel in onze eigen omgeving, voor onszelf, voor onze gemeente? Het is God Zelf Die deze deur opent, zoals met nadruk wordt gesteld. Die deur openen we niet door onze eigen kracht, hoe groot die misschien ook is.

Bij deze geopende deur kun je ook denken aan de deur die de Here opent naar het nieuwe Jeruzalem. Hij opent immers en niemand sluit. Wie overwint, krijgt de toegang tot die stad van God, die neer zal dalen uit de hemel (vers 12).

In vers 9 klinkt de belofte dat sommigen uit de synagoge van de satan zich zullen bekeren en zich bij hen zullen voegen. O, wat een bemoediging! Soms kunnen we persoonlijk of als gemeente veel vijandschap ondervinden. Laten we blijven bidden voor onze vijanden, en laten we hun de andere wang toekeren als we worden geslagen. Dat is verschrikkelijk moeilijk, ik weet het, maar de belofte in dit vers klinkt dat God vijanden kan veranderen in vrienden. Sommigen uit de synagoge van de satan zullen zich bekeren. Schrijf niemand af! Bid om de bekering van uw vijanden!

Ook in vers 10 klinkt een belofte. Omdat deze gemeente in Filadelfia het woord (logos) van de Here om te blijven volharden en verwachten, heeft bewaard, zal Hij hen bewaren voor het uur van de beproeving dat over de hele wereld zal komen. De woorden ‘de hele wereld’ geven deze boodschap een eschatologische lading mee. Maar dwars door dat uur, die korte periode heen, zal deze gemeente worden bewaard.

Let eens op het specifieke ‘u’ in vers 10. Speciaal zij zullen worden beschermd, geeft de grondtekst aan. We mogen uit dit vers dus niet de conclusie trekken dat we de garantie hebben dat alle gelovigen wereldwijd bewaard zullen worden voor het uur van beproeving dat komt. Het is opmerkelijk dat er in Filadelfia – nu een islamitische stad – nog steeds een kleine christelijke gemeente is.

De belofte dat degene die overwint een pilaar zal worden in Gods tempel, spreekt van kracht en vastheid. Dat zal de mensen in Filadelfia hebben aangesproken, omdat deze stad al vaker door aardbevingen was getroffen.
De tempel van God duidt hier op het hemelse heiligdom waar de troon van God staat. De overwinnaars van Filadelfia krijgen drie nieuwe namen: de naam van God, de naam van het nieuwe Jeruzalem en de nieuwe naam van de Here Jezus. Ze zijn Zijn eigendom. Ook wij zullen die namen ontvangen wanneer we de Here Jezus mogen kennen en liefhebben.

Jezus’ woorden in vers 11 – ‘Zie, Ik kom spoedig’ – zijn duidelijk bedoeld als een bemoediging. In de Bijbelse profetie wordt de toekomst vaak gezien als iets wat zeer nabij is. Op geen enkele manier wil dat zeggen dat de profetie daarmee onbetrouwbaar of niet accuraat zou zijn. Het is niet voor niets dat de Here Jezus telkens weer oproept om waakzaam te zijn en Zijn komst te verwachten. Want alleen zo kunnen we voortdurend bereid zijn om Hem te ontmoeten wanneer het moment daar is dat Hij komt en we Hem zullen ontmoeten.

De aankondiging van de spoedige komst van de Here Jezus staat ook vaak in het kader van de laatste zware periode van beproeving en verzoeking, die, direct voorafgaande aan Zijn wederkomst over de aarde zal gaan. Het is als een bemoediging. ‘Ik kom om u definitief te verlossen.’

Dirk van Genderen