De afgelopen dagen was het weer eens zover. In de christelijke wereld ging een mail rond met de melding dat de laatste 819 Joden uit Noorwegen zijn vertrokken vanwege hevig antisemitisme in dat Scandinavische land. De situatie zou onhoudbaar zijn geworden. De ene na de andere website nam dit bericht over, zonder te controleren op het waarheidsgehalte.
Onze visie op de ontwikkelingen in de eindtijd bepaalt mede hoe we met zulke berichten omgaan. Als we ervan uitgaan dat de druk op het Joodse volk verder zal toenemen, evenals het antisemitisme, dan past zo’n bericht over de Noorse Joden precies in dit plaatje.
Het blijkt echter dat het bericht aantoonbaar onjuist is. Zeker, er zullen Joodse mensen vertrekken uit Noorwegen en misschien meer dan anders, maar van een betrouwbare bron die diverse Joden in Noorwegen kent, ontving ik via via informatie dat zij absoluut niet de noodzaak zien van een massale exodus.
Leerden we hier maar van. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Velen gaan er momenteel ook vanuit dat elk moment de grote aanval op Israel, die wordt aangekondigd in Ezechiël 38 en 39, zal beginnen. Zover mijn inzicht gaat, is dit een onjuiste aanname, veroorzaakt door een onzorgvuldige lezing van beide hoofdstukken.
In hoofdstuk 38 gaat het inderdaad nadrukkelijk over de laatste aanval op Israel. Het land is, zegt dat hoofdstuk, hersteld van het zwaard en het volk is weer bijeengebracht uit vele volken.
Dan staat er in vers 8c: ‘Als zij uitgeleid zijn uit de volken, zullen zij allen onbezorgd wonen.’
En in vers 11 lezen we dat Gog zal optrekken tegen ‘een niet ommuurd land, naar mensen die rustig en onbezorgd wonen, die allen zonder muur en grendel wonen en geen poorten hebben.’ Ook in vers 14 klinkt het nog dat op die dag Israel onbezorgd zal wonen.
Van de huidige situatie kun je toch niet zeggen dat het Joodse volk onbezorgd woont in Israel en dat het land niet ommuurd is? De situatie anno 2012 is toch totaal anders? Israel is tot de tanden toe bewapend. De grenzen van het land zijn ommuurd door het Israëlische leger, dat altijd paraat staat.
Hoe kan het dat vele christenen en christelijke leiders en sprekers deze verzen uit Ezechiël kennelijk overslaan? Dat mag niet. Zo mogen we niet omgaan met het profetische Woord. Dan lezen we selectief en nemen we niet serieus wat de Here Zelf zegt.
Ook Psalm 83 wordt de laatste tijd door velen genoemd. Deze Psalm zou elk moment in vervulling kunnen gaan, zo wordt verkondigd. In deze Psalm gaat het om de landen die Israel omringen, die erop uit zijn het Joodse volk uit te roeien, zodat aan de naam van Israel niet meer zal worden gedacht. In deze Psalm klinkt ook het gebed om de vijanden totaal te vernietigen, in het verlangen dat de verslagenen daarna de HERE zullen zoeken.
Psalm 83 besluit dan met de woorden: ‘Laten zij beschaamd en door schrik overmand zijn tot in eeuwigheid, laten zij rood van schaamte worden en omkomen. Dan zullen zij weten, dat U – Uw Naam is HERE! – U alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde’ (vers 18 en 19).
Al vele keren in de geschiedenis is deze Psalm realiteit geworden. Denk aan de oorlogen sinds de hernieuwde vestiging van de staat Israel in 1948. Denk ook aan de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 na Christus.
Daarom kun je ook niet zeggen dat deze Psalm nu op het punt staat om vervuld te worden. Het is natuurlijk wel mogelijk dat deze Psalm opnieuw werkelijkheid wordt.
En is het te verwachten dat Damascus binnenkort wordt verwoest, waarbij velen op Jesaja 17:1 wijzen?
Daar lezen we: ‘De last over Damascus. Zie, Damascus houdt op een stad te zijn, het zal een puinhoop worden, een ruïne.’
‘Zie je wel, daar staat het toch,’ wordt dan gezegd. ‘Dat is nog nooit gebeurd, en met de grote onrust in Syrië en de dreiging van de chemische en biologische wapens in Damascus, is de kans zeer reëel dat dit binnenkort gebeurt.’
Toch is het de vraag of het terecht is deze verwachting te hebben. Wie wijst op Jesaja 17, moet niet zeggen, zoals vaak gebeurt, dat Damascus nog nooit is verwoest. Ook ik heb dat ooit wel gezegd, omdat ik niet op de hoogte was van de juiste informatie. Ik bied mijn excuses daarvoor aan.
Uit Assyrische teksten is namelijk bekend dat Tiglatpileser van 733-731 voor Christus Damascus belegerde. Damascus werd totaal verwoest en delen van de bevolking werden gedeporteerd. Later is Damascus weer herbouwd.
Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen waarin (bekende) christenen hun eigen ideeën en gedachten verkondigen en daarvoor soms de Bijbel misbruiken. Dan doe je alsof de Bijbel het zegt, maar het is je eigen idee. Ik zeg niet dat dit expres gebeurt, o nee, maar een bepaalde visie is de waarheid voor je geworden. Misschien omdat je het van iemand anders hebt gehoord, ergens hebt gelezen of zelf hebt ontdekt.
Nog een voorbeeld is de opname van de gemeente. Het ene deel van de gelovigen is er vast van overtuigd dat de gemeente tot de Here zal worden opgenomen voordat de grote verdrukking begint. Het andere deel gelooft dat de gemeente pas met de Here Jezus zal worden verenigd op het moment van Zijn wederkomst. En beide groepen zeggen zich op de Bijbel te baseren. U voelt wel aan dat dit wringt. Voor de interpretatie van allerlei gebeurtenissen in het wereldgebeuren maakt het zeker uit welke visie je aanhangt.
Het gaat erom wat de Bijbel hierover zegt. Ik pleit ervoor dat we met z’n allen de Bijbel weer eens serieus gaan nemen. Dat we echt gaan lezen wat er staat, zonder dat onze mening vooraf al vast staat.
Sta altijd open om gecorrigeerd te worden, allereerst door de Bijbel, Gods Woord en door de Here Zelf, door Zijn Heilige Geest. De Here kan daar ook andere mensen voor gebruiken.
En zeker, ook ik geloof dat de wederkomst van de Here Jezus aanstaande is. Maar laten we deze boodschap verkondigen, zonder de Bijbel of de feiten geweld aan te doen. Alleen dan blijft onze boodschap geloofwaardig. En laten we niet vergeten dat de Here heilig is. Dan wil je toch alleen maar de waarheid over Hem verkondigen.
De boodschap van de spoedige komst van de Here Jezus is een boodschap vol van troost en bemoediging. De Bijbel roept ons op omhoog te kijken en ons hoofd op te heffen, omdat onze verlossing aanstaande is (Lucas 21:28). En in 1 Thessalonicenzen 4:18, waar het ook gaat over de ontmoeting met de Here Jezus bij Zijn komst, worden we opgeroepen elkaar met deze boodschap te troosten.
Dirk van Genderen