Dirk van Genderen.NL

Columnist, publicist, spreker

Na Parijs… (30 reacties)

Geplaatst op vrijdag 16 januari 2015, 14:42 door Dirk A A

Hoe afschuwelijk de aanslagen in Frankrijk ook waren, elders in de wereld vinden nog veel gruwelijker aanslagen plaats. Maar daar hoor je vrijwel niemand over. Onze verontwaardiging, onze boosheid, onze afschuw is selectief. Waar zijn de miljoenen mensen die de straat opgaan voor de duizenden, tienduizenden gedode christenen in landen als Nigeria, Syrië, Irak en Noord-Korea?
In gedachten loop ik op straat voor al die anonieme christenen die zijn gedood door terroristen van Boko Haram, ISIS, Hamas, Al Qaida en door de Noord-Koreaanse dictator. Loopt u mee?

Rond de miljoenenmars afgelopen zondag in Frankrijk woedde een schimmig spel. Het was werkelijk bizar dat er leiders en politici voor in de mars meeliepen van landen, waar absoluut geen vrijheid van godsdienst en meningsuiting is. Maar wellicht speelden ook economische belangen van Frankrijk een rol.

Het is opmerkelijk dat de Franse regering niet wilde dat premier Netanyahu, het enige democratische land in het Midden-Oosten, bij de mars aanwezig zou zijn. Maar toen duidelijk werd dat verschillende vooraanstaande Israëlische politici wel naar Parijs zouden gaan, besloot Netanyahu toch ook te gaan. Op het allerlaatste moment heeft de Franse president Hollande er daarna alsnog voor gezorgd dat ook de Palestijnse leider Abbas aanwezig zou zijn.

Het steekt de Franse leiders zeer dat Netanyahu in zijn toespraak bij de herdenking van de Joodse slachtoffers in de Joodse supermarkt duidelijk aangaf dat Israel voor alle Joodse mensen de meest veilige plaats is om heen te gaan en dat ze er van harte welkom zijn.
De onrust in de Joodse gemeenschap in Frankrijk – de grootste van Europa, met zo’n half miljoen mensen – is groot. Velen overwegen Frankrijk vaarwel te zeggen en naar Israel te vertrekken.

Het is te bizar van woorden dat van verschillende kanten naar Israel wordt gewezen als de hoofdschuldige van de aanslagen in Frankrijk. Volgens de burgemeester r van het Turkse Ankara, Melik Gokcek, zit de Mossad erachter. Ook de voormalig Amerikaanse president Jimmy Carter weer met de beschuldigende vinger naar Israel. Zonder conflict met de Palestijnen zouden deze aanslagen niet hebben plaatsgevonden, aldus Carter. Volgens Frans-Algerijnse moslims zouden de aanslagen een Joods complot zijn om de islam in een kwaad daglicht te stellen.
Wie verzint zoiets. Van tevoren weet je het al: Israel krijgt altijd de schuld. Walgelijk.

Donderdag zijn bij een grote anti-terreuractie in België twee terroristen gedood en een derde zwaar verwond. De terroristen – wellicht teruggekeerde Syrië-gangers, zouden op het punt hebben gestaan terroristische aanslagen in België te plegen. Het gerucht gaat zelfs dat ze iemand hadden willen onthoofden. Bij verschillende acties zijn in totaal vijftien mensen opgepakt en het dreigingsniveau in België is onmiddellijk verhoogd.

Door al deze gebeurtenissen is de onrust in de Joodse gemeenschap in Europa behoorlijk toegenomen, ook in Nederland. De orthodoxe Joodse school ‘Het Cheider’ in Amsterdam Buitenveldert bleef vrijdag zelfs dicht.

Mijn gedachten hierover gingen de afgelopen dagen verschillende keren naar Jeremia 16:16b: ‘En daarna zend Ik boden tot vele jagers, dat die hen moeten opjagen van elke berg en van elke heuvel, en uit de kloven van de rotsen.’
Kan het zijn dat het toenemende antisemitisme ‘de jagers’ zijn die steeds meer Joodse mensen opjagen om naar Israel te gaan? Ik acht het zeer wel mogelijk.

Terug naar Nigeria. Er zijn geen woorden voor wat de terroristenbende Boko Haram momenteel in Nigeria doet. De stad Baga – een stad van 10.000 inwoners – werd onlangs totaal verwoest, evenals een aantal andere dorpjes. Baga kende een overwegend christelijke bevolking. Alle inwoners die niet op tijd konden vluchten, werden wreed vermoord. De schattingen van het aantal doden lopen uiteen van enkele honderden tot misschien wel 2000. Zelfs een vrouw die aan het bevallen was, werd gedood. En de wereld kijkt toe. Evenals ISIS in Syrië en Irak streeft ook Boko Haram naar een islamitisch kalifaat, waar de sharia wordt gehandhaafd.

Baga
Baga, na de terreuractie van de terroristen van Boko Haram.

Langzaam begint dit drama, wat heeft plaatsgevonden in Noordoost-Nigeria toch wat meer door te dringen in de wereld, maar het zwijgen doet pijn. Zeker voor alle getroffen mensen uit het bewuste gebied, die al hun bezittingen kwijt zijn en ook nog vele geliefden. Extra triest is dat zoveel christenen het slachtoffer zijn van de terreur van extremistische moslims van ISIS, Boko Haram, Hamas, Hezbollah.

Wat mij opvalt de laatste maanden, is dat Israel zo ongeveer het enige land is, waarvan de leiders de wereld oproepen stelling te nemen tegen het extreem islamitische geweld tegen de christenen. Daarvoor wil ik Israel prijzen. Israel moet zelf voortdurend alert zijn om de eigen bevolking te beschermen tegen aanslagen van extremistische moslims. Maar er is niemand die de christenen in moslimlanden beschermt. Dat maakt hen zo kwetsbaar.

Laten we ons verbonden weten met de christenen die zo te lijden hebben onder de islamitische terreur. Ik zie uit naar de dag dat ook Nederland, onze politiek, luid en duidelijk stelling neemt tegen deze terreur.
In Irak zijn enkele van onze F16’s actief tegen ISIS, er gaan ook enkele Nederlandse militaire trainers heen, maar ISIS moet veel krachtiger worden bestreden. Laten we ook Israel steunen in hun strijd tegen Hamas en Hezbollah, ISIS en Al Qaida.
En wat doen wij tegen Boko Haram? Vooralsnog vrijwel niets. Waarom komt de wereld niet in actie om de massale slachtpartijen te stoppen?

Ik begon met de opmerking dat ik in gedachten op straat loop voor alle slachtoffers van genoemde terreurgroepen. Ondertussen strijd ik in de gebeden, want, beste mensen, er woedt een zware geestelijke strijd.
De geest van de duisternis uit de afgrond wil alles en iedereen kapot maken en vernietigen, met name christenen en Joden, maar ook iedereen die de islam beledigt.

We hebben niet te vrezen, daar schreef ik vorige week over. ‘Wees niet bevreesd;’ woorden van de Heere Jezus Zelf. Hij gaat mee, Hij zal zorgen, wat er ook gebeurt.
Nee, dat is geen garantie dat ons geen leed en lijden zal overkomen. Maar wel de garantie dat ons leven in Gods hand is. Voor de vervolgde christenen is het heel reëel: Als er een einde komt aan ons aardse leven, gaat de hemel voor ons open en mogen we voor altijd bij de Heere Jezus zijn. Wat een heerlijke toekomst wacht ons. Dat mogen we nu al geloven en ervaren, dat wordt eenmaal werkelijkheid, aan het einde van ons leven of als de Heere Jezus komt en we voor altijd mogen delen in Zijn heerlijkheid.

Dirk van Genderen

30 Reacties

  1. Robbert zegt:
    Geplaatst op vrijdag 16 januari 2015 om 15:32

    Beste Dirk

    Ja in gedachten loop ik ook met je mee. Ik bid elke week wel voor de vervolgde Broeders en Zusters waar ook ter wereld.

  2. Peter zegt:
    Geplaatst op vrijdag 16 januari 2015 om 15:48

    Beste Dirk en lezers (en lezerinnen!),

    Ik begrijp de verontwaardiging van Dirk heel goed. Sommige misdaden zijn niet te beschrijven.
    En het blijkt altijd weer erger te kunnen, sadistischer, onvoorstelbaar!

    Goede raad is duur.
    Is er een gemeenteraad? Een Tweede Kamer die iets aan de problemen kan doen?
    Ik denk het niet. Ik denk dat ook ons leiderschap deel uitmaakt van het kwaad.

  3. rene postma zegt:
    Geplaatst op vrijdag 16 januari 2015 om 16:53

    Beste dirk

    Wellicht kunnen wij ons zelf ook verwijten maken.
    Ik las deze week een artikel in het zoeklicht van dick slikker. Gods boodschap aan de postmoderne mens.
    Het imago over God in de eerste gemeente was heel anders, de gemeente stond in de gunst van het volk. Waarom …Ze waren eendrachtig. Handelingen 2:47.
    Hij beschrijft dat wij christenen teveel met ons zelf bezig zijn, naar binnen gericht. Ongelooflijk verdeeld zijn en geen antwoord hebben op maatschappelijke vragen.
    Verdeeldheid onder christenen…De doodsteek voor christelijk Nederland. Er zal daardoor geen zegen op Nederland rusten.
    Als wij het in Nederland al niet kunnen om een eenheid te smeden, hoe kunnen wij dan eendrachtig zijn, en een zegen zijn voor de christenen in andere werelddelen.
    Wat mij opvalt in conflictgebieden waar christenen vervolgd worden, zo eensgezind zijn. Zij geloven eenvoudig. Zij geloven in de vader, de zoon en de waarheid. De bijbel is hun leidraad van a tot z, zoals het beschreven staat.
    Ondanks al onze pogingen en goede bedoelingen, zal de zegen voor Nederland uitblijven, zolang wij niet eendrachtig zijn. Uitzonderingen daar gelaten die in hun persoonlijke of gemeente al gezegend zijn. Maar dat geld niet voor onze maatschappij.
    Eendracht, eenheid in handelen, eenheid in geloven…., dan kunnen wij pas daadkrachtig handelen. Daardoor kunnen wij als een eenheid, als gemeente in de gunst van het volk komen.
    Hierdoor zijn wij ook meer in staat om een betekenis te zijn voor onze broeders en zusters al over de wereld en israel.
    Moeten wij dan water bij de wijn doen, nee….wij moeten eensgezind zijn in de geest die jezus ons is voorgegaan.

    Vr gr rene postma.

  4. Troost Mijn Volk zegt:
    Geplaatst op vrijdag 16 januari 2015 om 19:51

    Sjalom Dirk,

    Dat wij als Joden overal de schuld van krijgen is al zo oud. Het protesteren tegen die stelling landt gewoon niet. Als je het maar vaak genoeg hoort dan neemt de massa het klakkeloos over. Ik onderschrijf je opmerking walgelijk. Maar ja we hebben ook iets heel bijzonders waar de mens beslist niet jaloers op zal worden. We kregen heilzame wetten en leefregels die ons moesten voorbereiden op de komst van de Messias. Wij moesten het licht voor de volken zijn. Alles gaf G’d aan ons om dat mogelijk te maken. De poort was gesloten voor de buitenlandse handelaren.

    De vreemdeling was toeschouwer bij de grote feesten als men massaal naar Jeruzalem optrok. Vele honderdduizenden stemmen hieven de opgaanspsalmen aan. Een indrukwekkend gebeuren die totaal onbekend waren bij de omliggende volken. Een beetje apart? Nee hoor, vol van vreugde kwamen wij samen om G’d te dienen en te loven. Niet met lege handen maar met geschenken kwamen wij voor G’d naar Jeruzalem.

    O ja, we zijn door het struikelen een willige prooi geworden voor de vijanden die ons dit feest niet gunden. De vreugde van de Messias heeft een zeer korte tijd geduurd. De heiden kreeg de overhand in de Messiasbelijdende Joodse gemeente. De groei ging ten koste van gedegen onderwijs. De eendracht werd tweedracht door gebrek aan mankracht! De Messiasbelijdende Joden werden een minderheid. De overgrote meerderheid wierp zich op “wij zijn het die de leer uitdragen en bepalen zelf wat goed is”. Deze houding is funest geworden voor de verbreiding van het evangelie onder mijn volksgenoten.

    In de basis was de vroege Messiasbelijdende Joden én de heidenen zeer goed te noemen. Nadat de ooggetuigen van de opstanding van Yeshua niet meer in leven waren is een niet te stuiten bederf op gang gekomen. Men had zich ontdaan van de Joodse kennisbron door dogma’s en geloofsbelijdenissen te introduceren. Het is een verrijking als je Messiasbelijdende Joden het evangelie hoort uitleggen. Zij kennen de verborgen schatten in de Bijbel, wat ook hun familieboek is. Toegelicht vanuit de eerste hand straalt het Evangelie je toe.

  5. Anne zegt:
    Geplaatst op vrijdag 16 januari 2015 om 20:39

    Jood en Griek, de gelovigen uit de volkeren sámen, de apostel Paulus zei: want ik schaam mij het evangelie niet, want het is een kracht Gods=JHWH éérst voor den Jood en dan voor den griek, de apostel Paulus schreef niet voor niets; veracht de profetiéen niet en doof de Geest niet uit.

    Wat heeft dit te maken met ‘na Parijs’? Daarover later wellicht meer en wat “Na Nigeria, Noord-Korea ‘enz., na mij de zondvloed? of zoiets?

    Ik vermoed beste mensen dat we in de tijd van de gemeente van Laodicea, oftewel Lauwodicia leven, de voorlaatste gemeente vóór de wederkomst van Jeshua, de Heere Jezus (er zit een – naar mijn weten – chronologische volgorde in de zeven gemeenten die beschreven worden in de openbaringenbrief).

    Even over de vorige nieuwsbrief; wees niet bevreesd, ik schreef daar over de naïviteit, ja van de overheid bedoel ik, ik ben verbijsterd over deze vertoning. Ook wat betreft die mars waar vele wereldleiders en politici arm in arm liepen, hoevelen van die leiders en politici leveren wapens aan die terreurgroepen?!

    Wees nuchter en waakzaam en blijf volharden tot het einde, want Jeshua zegt: Zie ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld.

    Verder: He, he, eindelijk iemand die spreekt over de eerste gemeente in Handelingen, de eerste gemeente geboren uit Jahweh’s Geest. Ik verlang al zeer geruime tijd naar zo’n gemeente. Alles wat uit Jahweh’s Geest geboren wordt, is goed en volmaakt, is Zijn volmaakte wil. Waar blijven die mensen die ook zo verlangen naar die eerste gemeente, die functioneerde zoals Jahweh, de Heere God die bedoeld had?! Jood én Griek! Ben ik de enige die daar zó naar verlangt?………

    Hartelijke groet en shalom, in Jeshua, de Heere Jezus verbonden
    Anne

  6. Antoon koornstra zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 15:57

    Beste Dirk, ook ik was verbaasd, HIER WORDT MET TWEE MATEN GEMETEN ! Vele mensen zijn terecht geschokt op de aanslagen in Parijs op de 10 cartoonisten, 3 agenten en 4 joodse winkelaars ! De verwarring en de angst is groot ! Via de sociale media ventileren regeringleiders en deskundigen hun verontwaardiging. Ook ik vraag mij af, zijn deze goed bedoelde nog wel proportioneel ? Een jonge moslima zei dat ze niet achter de aanslag stond, maar durfde toch te zeggen dat de cartoonisten een grens overschreden om steeds maar weer hun profeet bespottelijk te maken. Zelfs de weduwe van Charlie Herbe had grote moeite met de handelswijze van haar man, ze vond het zwaar overdreven al die aandacht en grote woorden: dat haar man de redder van de democratie was. Zijn krantje had niet eens een bestaan, leefde van giften ! Over respect van anders denkenden gesproken, dat krijg de indruk dat het kwetsen van de ander via cartoons, satire en cabaret een volksvermaak dreigt te worden. Dit alles onder vrije meningsuiting, en hoever durf jij te gaan ? Waar blijft de verontwaardiging en eventuele sancties van de wereldleiders tegen de Arabische moslim landen waar geen geloofsvrijheid is, in die landen zijn christenen vogelvrij verklaard ! Waarom reageren zij hier niet verbijsterd op ? Waar blijven de christen volksvertegenwoordigers en de discussie voor de EO-omroep ? In Somalië, Irak en Syrië zijn vorig jaar duizenden christenen op barbaarse wijze vermoord en honderd duizenden gevlucht, van huis en haard verdreven. Ook ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er met twee maten wordt gemeten, dat vele wereldleiders boter op hun hoofd hebben !

  7. sandifort..lou zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 16:26

    Shalom Dirk, Troost en Anne en wie het maar wil horen en zien.
    Al jarenlang, zeker vanaf de zestiger jaren, mochten wij indertijd een handjevol Messias-belijders op de bres staan voor onze broeders en zusters uit Israel. Ben zelf op zoek gegaan naar mijn roots, aangezien er een grote liefde en heimwee was in mijn ziel en hart naar mijn Joodse broedes en zusters.
    Heb later via grootvader vaderskant en overgrootmoeder moederskant ontdekt onze heritage, Joods.
    Het is nog nooit in dank afgenomen als je Israel liefhebt.
    Ben nu bijna 80 jaar.
    Sta wat betreft mij thuis voelen helemaal alleen, samen met vrouw en dochter, de rest wil er niets van weten.

    Teveel geleden misschien???

    Ben blij met sommige van u die dit ook zo ervaren; todah rabah hiervoor.
    Wij staan op de rand van grote gebeurtenissen .. YSHUA HA MASSJIACH verlangt ernaar Zijn volk te ontmoeten.
    Nu de christenen nog. Begrijpt u mijn verlangen??

    HIJ DE EEUWIGE ZEGENE een ieder die dit verlangen kent.

    SHALOM over ISRAEL AM CHAI.

    lou.

  8. kees bakker zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 17:36

    Hoi Dirk,

    Ik snap precies wat je bedoelt. Hoe erg die andere gebeurtenissen ook zijn, er gebeuren veel ergere dingen en op grotere schaal! Op facebook krijg je bijna geen reacties, alleen maar over wat je gegeten hebt of zo. Ook zijn er veel christenen die menen dat je dit niet kan zeggen, dat je alleen maar positief mag zijn. Moeten we dan allemaal onze kop in het zand steken? Was Jezus ook zo lief toen ze de tempel onteerden? Het kwaad is onder ons, het wordt tijd dat we ons als christen laten gelden en dan kan niet alleen maar met gebed.

    Kees Bakker

  9. A. Klein (v.d. Eindtijdbode) zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 17:41

    Beste Dirk,

    Weet niet of het lukt om bijgaande link, van een treffende cartoon (die overeenkomt met wat je er hierboven over schrijft) over de recente aanslagen in Nigeria en Parijs, te openen.

    Dit is de link van de cartoon: https://pbs.twimg.com/media/B7TWDpsCQAAImx4.jpg:large

  10. Uw naamBert zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 19:40

    Het is inderdaad walgelijk dat Israël van alles de schuld krijgt.
    De Heer zal zich over Israël ontfermen.

  11. Waterlelie zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 20:20

    En intussen blijven de moorden in de moederschoot door gaan. Geen protest mars voor deze onschuldigen. Geen wereldleiders arm en arm om dit ongedaan te maken.
    Gelukkig is er toch één die het durft te zeggen: namelijk de paus. (stond vandaag in de krant)
    Hij komt op voor de ongeborenen. Deed me goed.

    We zouden moeten stoppen om steeds met de vinger naar anderen te wijzen. De bijbel zegt: er is niet één die goed doet, ja zelfs niet één.

    Zijn de christenen goed?. Nee
    Zijn de joden goed? Nee
    Zijn de katholieken goed? Nee
    Zijn de islamieten goed? Nee.

    Niet één is rechtvaardig. Er is niemand die goed doet, zelfs niet één.

    Zalig zij, wier ongerechtigheden vergeven en wier zonden bedekt zijn.

    En deze tekst is bestemd voor ieder mens. Waar het zich ook bevindt.

    W/lelie

  12. svanhoeve zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 20:43

    N.A V. punt 10
    Merk eens op hoeveel moeite ze zich getroosten
    om oze Heer te beschuldigen toen Hij voor het ge
    recht stond, en ze vonden geen aanklacht
    en vandaag; onze landen-volken en niet te vergeten
    een groot deel van de kerken.
    Wat een valse beschuldigingen worden er ingebracht
    Moeten we hiervoor bidden?
    Zelf dank ik God voor zijn trouw aan zijn volk en Woord
    lees maar gerust een Psalm bv Psalm 149

  13. Arie Mijnlieff zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 20:58

    Beste lezers,
    Aanstaande week is in vele kerken/gemeenten de Week van Gebed… 18-25 januari. Ga erheen en breng samen met andere christenen in gebed de grote nood van deze tijd bij God. Het thema dit jaar is “Dorst” naar aanleiding van Johannes 4. (Het gesprek van de Here Jezus met de Samaritaanse vrouw).
    Wat zou het een Zegen zijn voor de mensheid als de schellen van de ogen zouden vallen en men zou gaan verlangen en drinken van het “LEVENDE WATER”.
    Welke taak is er mogelijk voor ons weggelegd?
    Arie.

  14. Kirkby zegt:
    Geplaatst op zaterdag 17 januari 2015 om 22:30

    Beste Dirk, een schijnheilig vertoon in Parijs, in Nigeria, daar waar duizenden christenen worden vermoord, hoor je niets van. Wat kunnen wij doen vraag ik me af, ik bid elke dag voor ze, smeek G’d dit te stoppen. Maar zal dit stoppen. Ik hoop en bid dat de opname niet lang meer zal duren, als 1 lid lijdt, lijden alle leden. Een broeder. G’d s rijke zegen toegewenst.

  15. Peter zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 1:33

    Op seculiere, niet-christelijke, sites gaat men heel ver in het analyseren van de problemen. Met de handen in het haar ons afvragen wat wij doen kunnen, inspireert niet en een mars door de straten leidt tot niets, terwijl wij toch (anders dan de atheïsten) beschikken over de juiste antwoorden.
    In het Woord van God, waar terecht naar wordt verwezen, hier.
    De theorie ligt dan verder voor het oprapen: strijd zal het zijn. Als je dat zegt word je gehoond: Ha ha, daar heb je hem ook weer, of de mond gesnoerd, omdat de leiding geen onrust wil en een ander evangelie predikt.
    De strijd kun je alleen maar voeren wanneer je bruikbaar bent. Voordat je kunt vechten, de geestelijke strijd kunt voeren, ga je daarom door een lange tijd van voorbereiding: gebed, studie en de heiligmaking zonder welke niemand de Here zal zien. Uiteindelijk, in de bejaardencompetitie, zie je dat de strijd een machtsstrijd is.
    Economische systemen (het Westen) sluiten verbonden met vechtsystemen (de islam) en in dat machtsblok wordt alles gelijkgeschakeld, via politiek, het onderwijs, de media… tot de kerken aan toe! Tot er een soort o bama komt voor alle gezindten.
    Dit geldt ook voor Israël, waar de Geest des Heeren de volken oordeelt, bijvoorbeeld via Yad Vashem, het geliefde toeristen uitje.
    Mij is gegeven alle macht, zegt Jezus, onze Heer.
    Is Hij rechtvaardig? Ja. Beproef Hem.
    Nee, zeggen de atheïsten, “hij is een fabeltjesboek”… De moslimgeestelijken zeggen dat alleen ZIJ recht hebben op de macht en dat het een doodzonde is om hun gezag niet serieus te nemen.
    De HEERE zegene u (als Hij u tenminste kan gebruiken).

  16. Hub.Eussen. zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 7:47

    Beste Dirk,
    Heel goed kan ik jouw boosheid begrijpen over de lauwheid en hypokrietheid van het Christelijke(?) Westen en vooral hun leiders die allemaal VÓÓR vrijheid van meningsuiting demonstreerden.
    Rene Postma, ik ben het natuurlijk helemaal eens met je oproep om: De eenheid onder de Christenen, te beginnen in Nederland. Al vele keren heb ik deze oproep gedaan op DirksVisie-commentaren, omdat het voor mij een ingegeven opdracht en boodschap van “Boven” is. Weet u nog het verhaal over de Heilige Rok van Jezus (?) bewaard in Trier. Hij is uit een stuk geweven zonder naad. Zie Joh. 17-23.24 en vele Kerkvaders zien (symbolisch) dit dan ook als een vermaning van Jezus: Opdat zij allen ÉÉN mogen zijn zoals Gij Vader, in Mij en Ik in U. Joh. 17- 20t/m 23.
    Ik kan maar niet begrijpen dat er zoveel verschillende Christelijke Kerkgemeenschappen zijn in Nederland. Wij hebben dezelfde Heere, hetzelfde leerboek: de bijbel, dezelfde wetten en opdracht met de voornaamste: Heb Uw naaste lief gelijk u zelf. Wij moeten ons Christen-zijn gezamenlijk en daadkrachtig in praktijk brengen, zeker in de politiek, want daar worden de wetten en het beleid bepaald. Niemand van de politieke partijen durft de discussie aan om grenzen aan te geven voor wat de vrijheid van meningsuiting betreft, ook de Christelijke partijen niet.
    Wat betreft de eenheid onder de Christenen wordt wel eens gezegd: Eenheid in Verscheidenheid?
    Ik zou beginnen met alle Christelijke kerken niet meer te benoemen met b.v. Katholieke-, Protestante, Hervormde etc. etc. Maar gewoon Christelijke Kerken. Want dan pas kunnen wij onze krachten gezamenlijk bundelen en bidden en “werken” in de praktijk voor de Heere. Zeker nu wij in de eindtijd leven. Hub.

  17. Wim J zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 7:55

    Over het verwachten van rechtvaardigheid vanuit de godsdienstige context, zoals wij mensen daarover spreken en schrijven, valt veel te zeggen.

    Lezen: Handelingen 1
    Jeshua gaf Zijn discipelen een eenvoudig antwoord n.a.v. Zijn 10 dagen onderwijs vroegen zij: “HERE, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?”.

    Jeshua, gaf duidelijk aan op welke wijze, de God van hun vaderen Zijn tijd onderscheidde [chronos en kaïros] om Zichzelf bekend te maken, uiteindelijk d.m.v. de Geest der genade en gebeden, zoals ook reeds op de 50ste dag na Zijn opstanding heeft plaats gevonden [dus niet de 49ste dag]

    We mochten reeds vaststellen, dat OOK betreffende die tijd en de ‘gelegenheden’[zie ook 1Thess5:1], de oude AANKLAGER dit ook zal proberen uit te buiten, maar ook daar bestaat geen twijfel over, dat deze , namelijk:
    Alle sporen zal proberen uit te wissen, zowel van inzichten als wel taalgebruik, zal proberen te bewijzen, dat Gods uitspraken of woorden, slechts bedoeld zijn om de mens te testen … , zodat deze daarna, wanneer deze ziet, dat hij dit niet kan waarmaken, [zoals deze het zelf bedacht]: deze…. het wèl zelf zal kunnen, door zichzelf naam en mondig te maken… Zie Gen 11.
    Jak 1:2 De strijd van het geloof volgens de heilige Schriften is de enige weg ten leven!

    De apostel Paulus, die ook speciaal naar de andere volkeren werd uitgezonden, moet niet onbekend geweest zijn met dit dilemma. HSV /SVV 2Cor4; Rom11:22; Rom3:30-31; Col1:24-29;2:1-3 enz. https:\/\/bijbel.coas.nl/bijbel/

    Een niet-Jood, wiens hart niet besneden is, heeft geen inzicht in de betekenis van Paulus’ onderwijs.
    Dit betekende en betekent, dat Paulus’ voorbeelden van onderwijs, wat hij mocht geven, duidelijk maken, dat hij over Gods barmhartigheden geen misverstand wilde laten voortwoekeren, zoals uit zijn houding o.a. bleek onder verschillende omstandigheden.

    Ook Johannes liet hierover geen misverstanden bestaan, wanneer hij dwalingen benoemde in genoemde 1ste gemeenten: zie 3Joh1:7-11, zoals de HERE ook Zelf waarschuwde tegen Nicolaïeten en hun werken en hun leer en volgelingen van Bileam.

  18. Anne zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 10:39

    Geliefde broeder Sandifort Lou, ik sluit me aan bij uw woorden, ook ik ervaar een grote heimwee naar het samen optrekken, ik sta er helemaal alleen voor en gedenk en vier shabbat alleen met mijn Schepper,ik verlang zo intens naar een gemeente die functioneert zoals de eerste gemeente in Handelingen, dat het gewoon pijn doet, diep in mijn hart en ziel. Hoe kan het toch dat ik zo’n gemeente niet kan vinden! Als ik christenen daarover spreek die op de eerste dag der week naar de samenkomsten gaan dan zegt men: ja, ik snap dat je daar zo naar verlangt, maar ja..’t is hier niet volmaakt! En dan zeg en denk ik: ja dat klopt, dat is ook zo, echter Jahweh vraagt mij/ons ook niet om volmaakt te zijn, Hij vraagt alleen gehoorzaamheid, er staat toch niet voor niets uitgebreid beschreven hoe de gemeenten behoren te functioneren inclusief de aanbeveling en waarschuwingsbrieven van de apostel Paulus naar de gemeenten toe?!
    Waar zijn de profeten en apostelen van nu? Ze zijn er hoor, alleen ze worden niet gehóórd! Er is niets nieuws onder de zon, ik denk aan de profeet Jeremia, hij had zoveel te stellen met zijn geliefde volk, hij stond er als profeet helemaal alleen voor…
    En even terug naar het hier en nu: alles wordt als afgedaan weggeschoven en tegelijkertijd willen we -even in het algemeen gesproken- dat Jeshua, de Heere Jezus gister en heden en tot in alle eeuwigheid Dezelfde blijft. Alleen op het gebied van Jeshua’s geboden wordt het opeens heel anders, dan mag je naar eigen invulling en menselijke wetten regeltjes en tradities leven in plaats van naar Jeshua’s geboden vanuit het nieuwe verbond gezien! Als je het Fundament=Jeshua uit het evangelie haalt dat valt alles om…

    shalom
    Anne

  19. Anne zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 12:32

    Dag Dirk,even nav punt 7: waarom krijgt het Kalifaat zo her en der grond aan de voeten en maakt deze grond tot bezet gebied?! Waarom was onze natie destijds -ik spreek van zo’n minstens 50 jaar geleden- een christelijk-Joodse natie met een scheutje humanisme, wat inmiddels een flinke scheut humanisme is geworden gezien de leiders die ons land leiden?!
    Waarom worden Joodse scholen en zelfs ook synagonen permanent bewaakt en moeten onze Joodse landgenoten de kosten zelf ophoesten?! Waarom roept Geert Wilders: minder Marokkanen en zich daarna openlijk distantieert van wat er in Parijs gebeurd is, valt dit te rijmen met elkaar?!
    Waarom wordt Geert Wilders – ik spreek dit gewoon openlijk uit en het kan me niets schelen – waarom wordt deze man al sinds jaar en dag bewaakt en moet de bevolking via de belasting voor de kosten opdraaien?! Ja ook vele hardwerkende Marokkanen, onze medelanders die ook gewoon hard werken en eerlijk hun brood verdienen betalen mee hoor aan de beveiliging van Geert Wilders.

    Wat is er veranderd in ons land dat de kerken/gemeenten leeglopen en elders in de wereld volstromen, hetzij in een gebouw, huisgemeente of ondergronds in de bergen of in de heuvels?!
    Waarom weten – zoals in bovenstaande reactie 10 – niet christenen veel dieper in te gaan op wat er gebeurd in Parijs? Zou het zijn omdat de wereld ons een les te leren heeft?! Als wij niet als een zoutend zout en een lichtend licht functioneren dan doen de niet-christenen dat wel! Een LES, staat trouwens ook in de Bijbel, de wereld kijkt naar ons en we worden onder de loep genomen – logisch- en scherp bekritiseerd!

    Ik roep de SGP en de Christenunie in de Tweede Kamer op om stelling te nemen en terug te gaan naar de Bijbelse fundamenten en dat gebeurt ook wel, daar is veel mankracht/vrouwkracht:) voor nodig en nog veel meer GEBED!
    En ik zeg dit met Psalm 127 in mijn gedachten; als Jahweh, de Heere God het huis niet bouwt, vergeefs bouwen de bouwers, als Jahweh, de Heere God de stad -ons land- niet bewaakt, vergeefs wachten de wakers!

    shalom
    Anne

  20. Karin Tang zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 12:54

    Beste Dirk, ik ben het helemaal eens met jouw woorden. Israel verdient onze steun als enige democratie in het Midden Oosten, maar bovenal als Volk van de Allerhoogste! En inderdaad is het pijnlijk stil rondom de misdaden tegen de Gemeente! Is het een idee om daadwerkelijk de straat op te gaan, en niet alleen in gedachten? Onlangs werd een manifestatie op de Dam uitgesteld, name de aanslagen in Parijs. Naar mijn mening helaas… Dit was seculier georganiseerd. Wat als wij als gelovigen de straat op gingen, biddend en getuigend?

  21. San zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 16:21

    Wij moeten niet streven naar een oecumenische eenheid, maar een levende en organische eenheid door de Geest en het Woord. Waarom zijn er al die verschillen? Ik denk omdat de mensen moeite hebben de Bijbel gewoon op te volgen wat er staat, in plaats van alles met het verstand te willen doorgronden. Als het verstand gaat werken in plaats van betrouwbare openbaring van de Schriften, ontstaan allerlei misvattingen en daardoor verkeerde leringen en lange, menselijke tradities.
    Het is goed dat misstanden aan de kaak worden gesteld, maar wij moeten niet menselijke gedachten bij de Schriften voegen om alles te willen verklaren. Sommige zaken kunnen gewoonweg niet verklaard worden, maar moeten wij geloven zoals bv hoe de Schelfzee uit elkaar kon gaan bij de doortocht van het Joodse volk uit Egypte naar het beloofde land. Soms lees ik en hoor ik allerlei theorieën wat heel geloofsafbrekend is hoe dat uitgelegd moet worden. Men kan en durft niet meer kind te zijn in het geloof. Professoren worden als deskundig gezien vanwege hun opleiding wat heel erg tegen de Schriftuurlijke opvatting ingaat van hoe waarheid in de Schriften geopenbaard wordt. Niet door veel kennis maar door openbaring van de Geest. Zie Mattheüs 11:25-27. oor menselijke tradities en leringen wordt het geloof afgebroken. Verklaringen zijn dan een dooddoener van het krachtige geloof. We moeten terug naar de principes van de eerste gemeente in Handelingen 2:37-47 en diezelfde krachtige werken gaan doen, door al het wereldsgezinde af te leggen. Door de toename van de kennis (Daniël 12:4) is het pure geloofskennis steeds meer geërodeerd. Dan bedoel ik het pure geloofskennis van de Schriften. Het geloof is verkwanseld voor heel veel menselijke kennis op wetenschappelijk vlak. Het feit dat je je geloof door veel studie op de universiteit kan verliezen is al een indicatie dat teveel menselijke kennis heel gevaarlijk kan zijn. Daarom terug naar de tijd van de eerste gemeente en samenkomen in huisgemeentes, is waar ik voor wil pleiten. En strijden met de Lijdende Kerk om stand te kunnen houden in deze eindtijd.

    San

  22. Troost Mijn Volk zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 20:35

    Sjalom Lou,

    Een deel van de mispoche, die gemengd gehuwd waren, hebben de Shoah overleefd. Zij kunnen het in ieder geval navertellen hoe het Joodse leven was. Vaak heb ik een verzuchting bij hen gehoord als voorgangers poogden om de Bijbel uit te leggen volgens de Joodse traditie. Omdat onze traditie zo anders is als in de kerken. Velen onder hen laten het maar over zich heen komen en halen de schouders er over op. Slechts een enkeling uit de mispoche gaat op zoek naar een Joodse Messiasbelijdende Gemeente. Jouw verdriet: teveel geleden is zeer herkenbaar. Ook ik besef dat velen, die onze tijdgenoten hadden kunnen zijn, ons door de Shoah zijn ontstolen. Het is als een langzaam genezende wond die hersteld wordt door Yeshua HaMassiach.

    Sjalom San,

    Dank voor je waardevolle opmerking. Overigens het zichtbare en tastbare bewijs dat Israël door de Schelfzee is gegaan is te zien. De restanten van de strijdwagens liggen op de zeebodem. Wij zijn echt uit Egypte getrokken, dus ook uit de Sinaïwoestijn, naar het Arabische deel. Een van die bergen is zichtbaar geblakerd en enkele jaren geleden is deze door Google weggekleurd om de geschiedenis maar niet te bevestigen. Op zich geen probleem hoor, de waarheid is dat wij gearriveerd zijn in het beloofde land.
    Zo kan ook nu de waarheid verdoezeld worden. Een ding staat vast de waarheid zal aan het licht komen.
    Hoogleraren zijn specialisten die van een klein vakgebied heel veel weten. Heel griezelig is het als ze buiten hun specialisme iets roepen. Maar al te vaak hoor ik dat de discipelen eenvoudige handwerklieden waren. Waar aan voorbij gegaan wordt is dat Yeshua hun verstand én hun hart opent en dat zij de wijsheid kregen van de Geest van G’d. Yeshua plaatst hen op een zeer hoog niveau en het past dan ook niet om daar een toespeling over te maken zoals: het waren maar eenvoudige mensen. Iedereen heeft gaven gekregen die een waardevolle bijdragen leveren in het wereldgebeuren.

    Sjalom Anne,

    Wat je zoekt is er in Nederland. Gewoon even googelen: Joodse Messiasbelijdende Gemeente.

  23. Waterlelie zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 20:42

    Persoonlijk geloof ik dat het niet kán dat er door eigen inspanning één christelijke kerk zal zijn.
    Zoals het volk Israël ontstaan is uit 12 zonen met totaal verschillende eigenschappen en gedachten, en toch één volk vormen, zo bestaat ook het Lichaam van Christus Jezus uit geheel verschillende leden met totaal verschillende opdrachten//organen, en toch verbonden als één Lichaam.
    De voet kan niet doen zoals de hand. De voet doet een geheel ander werk voor het Lichaam als de Hand of de mond of het oog.
    Toch zal de voet bepalen welke weg het zal gaan. En de hand en het oog en het oor, kunnen niet anders of het moet meegaan met de voet of het moet protesteren, als het denkt dat de voet de verkeerde weg op gaat.

    Dan heb je al een discussie tussen hand en voet en oog en oor.

    Het oog zal ook zijn zegje zeggen. Want hij kan zien!!!
    Dan het oor: hij kan horen.

    Heeft het oog wel goed gezien dat de voet de verkeerde kant op gaat?
    Zo ook het oor. Heeft het oor wel goed geluisterd?
    Dus, hoe je het ook wendt of keert. Éénheid in de gelederen zal zo maar niet gaan.
    Daar moet wat bij te pas komen dat buiten de gelederen komt. En dat is de Heilige Geest.
    Die ..OVERZIET!! Alles en altijd is Zijn..!ZIEN!.. goed!!
    Het oor en het oog en de hand en de voet, zullen moeten handelen naar de Wijsheid en Inzicht en Schranderheid en Verstandigheid van de Heilige Geest.
    Spreuken 8 vers 12 zegt: IK! de Wijsheid, woon bij de Schranderheid en ik verkrijg kennis door ..Overleggingen.!!
    Mijner zijn raad en overleg.

    De zonen (gelovigen) zullen naar haar moeten luisteren.
    Welzalig de mens die naar haar luistert.
    Wijsheid en Verstandigheid zal Haar stem verheffen aan de gemeenten. Zij staat op de hoogten aan de weg.
    En de gemeente zal de Wijsheid en Verstandigheid en Schranderheid moeten laten gelden. Zo werken die Drie samen om Het Lichaam precies de Weg te laten gaan waar het naar toe moet gaan.

    W/lelie

  24. rene postma zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 22:58

    Beste dirk.

    wellicht is de tijd aangekomen om met velen onder ons terug te gaan naar de basis. De basis is Pinksteren, zoals dat in Handelingen wordt omschreven. Daaruit ontstond de eerste gemeente. De uitstorting van de Heilige Geest. Ik hoor dat velen daarnaar verlangen. Wij moeten ons afvragen of wij blijven toekijken wat er gebeurt aan vervolging van onze christen broeders en zusters, en natuurlijk Gods oogappel, onze joodse broeders en zusters. Eigenlijk moeten wij ons schamen dat wij blijven toekijken en ons berusten in het feit dat de Here God het wel voor ons zou oplossen. Betreft ons dan geen schuld als wij ons niet laten horen of zien. Zouden wij niet eendrachtig ons woord moeten laten horen door zichtbaar te zijn voor de samenleving, of volstaat alleen bidden en het geven van geld en goederen. In mijn ogen hebben wij bidders en doeners nodig die de geest van de Here Jezus volgen. Het lijkt mij dat wij een eenheid moeten gaan vormen, ondanks onze verschillen en meningen die wij hebben ten opzichte van de Schrift die wij met ons allen als waarheid beschouwen maar onderlinge verschillend interpreteren.

    Vr gr rene postma

  25. Cees zegt:
    Geplaatst op zondag 18 januari 2015 om 23:32

    “Wie niet voor mij is … is tegen mij” zegt Jezus zelf. We zitten mogelijk niet ver af van het moment dat de laatste twee getuigen op straat liggen.
    Ons gebed is dat God door Zijn Geest alle volgelingen van Jezus nieuwe volgelingen laat maken!!! Laten we deze week vooral ook bidden voor onze vijanden. Dat vind ik best altijd even slikken. Laten we het samen doen. Het is een heilige opdracht.
    Bedankt Dirk…voor je onophoudelijke schrijversmoed. Ga door!!
    Cees

  26. lydiaswitters zegt:
    Geplaatst op maandag 19 januari 2015 om 12:15

    Shalom, broers en zussen.

    Ook ik ben verbolgen in de geest.
    Angst roept dit op en angst brengt slapheid in beweging.
    Wees sterk en moedig,zegt God tegen Mozes en ook tegen ons.
    En zie niet angstig rond, want Ik ben bij U. Maar proclameer tegen de boze, vanuit Gods woord.

  27. Hub.Eussen. zegt:
    Geplaatst op maandag 19 januari 2015 om 16:09

    Beste mensen,

    Ik wil het nog eens hebben over: De eenheid onder de Christenen. Voor mij een roeping.
    De oorzaak van de vele verschillende Christelijke kerken is gekomen door de vele interpretaties van de bijbel door diverse Kerkhervormers. Maar de 10 Geboden en Jezus’ lessen (vooral de Bergrede) en Zijn symbolische, voor iedereen begrijpelijke verhalen, daar kan toch geen discussie en interpretatieverschil over zijn. En Jezus belangrijkste gebod is: Heb uw naaste lief gelijk uzelf. Eenvoudiger kon HIJ het niet zeggen en daardoor voor iedereen te begrijpen, maar Óh zo moeilijk om het in PRAKTIJK te brengen.
    Laat ik het dan zo zeggen over de eenheid onder de Christenen:
    In de verschillende Christelijke kerken kan dan wel de bijbel verschillend geinterpreteerd worden gepredikt, maar in de PRAKTIJK, buiten de kerkmuren, daar moeten wij Christenen toch gezamenlijk in ÉÉNHEID ons laten zien, horen en in actie komen en zeker in de politiek. Ook de hulporganisaties zouden vanuit de gezamenlijke Christelijke kerken georganiseerd moeten worden, enz.
    Mijn betoog wil ik kort samenvatten met:
    VERSCHEIDENHEID in de THEORIE, maar ÉÉNHEID in de PRAKTIJK! Hub.

  28. Herma zegt:
    Geplaatst op dinsdag 20 januari 2015 om 19:04

    Beste Dirk,

    Veel meningen, theorieën, overtuigingen is wat ik lees in de verschillende reacties. Ik denk dat jij bedoelt Dirk dat we in gedachten mee moeten lopen en moeten roepen : ik ben een Nigeriaanse christen, ik ben een jood, ik ben een Yezidi uit Syrie (laten we ook hen niet vergeten), ik ben een Pesmerga die met weinig medestrijders en met nog minder wapens mijn land verdedigd tegen IS, wetende dat het een verloren strijd is. De lijst kan nog aangevuld, hij is erg lang. Meelopen en bidden,niet één keer bidden maar dagelijks, net als jij Dirk. Dat is wat wij actief kunnen DOEN. Bij al dat leed en het afslachten van burgers totdat de grond verzadigd is van hun onschuldig bloed, verdwijnen theorieën, meningen en overtuigingen. Dan wordt dit alles overstemt door de stem van het bloed wat schreeuwt van uit de aarde om vergelding voor dit vreselijke onrecht, waar voorlopig geen einde aan zal komen, onze “wijsheden”. Dan zijn we stil….. en kunnen nog slechts bidden…Het is als wierook voor Zijn aangezicht.

  29. patrick lefevere zegt:
    Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 om 20:20

    Als ik alles lees ben ik wat verbaasd, dit terrorisme is iets dat opgezet is door leiders van Europa en Amerika, let op met CIA dat zijn grove leugenaars net als onze westers leiders, en voor hen die graag Bijbelteksten gebruiken let op daarmee, dat je ze in goeie zin gebruikt, want bidden voor de vijand betekend hier iets heel anders, dit kan ook wensen zijn, onderzoek je bijbel met een goeie concordantie !!!!! Europa is net het zelfde aan het doen als wat gebeurde voor de patriot act, is terrorisme organiseren anders krijg je die wetten er nooit doorheen, maar als mensen zich onveilig gaan voelen en paniekerig, dan stemmen ze in alles toe de bange wezels, waarom anders denk je dat het puin van wtc torens zo vlug weg was ???? anders zou iedereen hebben gezien dat er geen vliegtuigen van pas kwamen.

  30. Waterlelie zegt:
    Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 om 20:31

    In gedachten sta ik bij de steniging van Stefanus. Vrome mannen waren daarbij aanwezig, want we lezen dat ze Stefanus ten grave droegen ( handelingen 7 vers 54-8:2 en 3.)

    Ik ontdek al lezende dat er niemand in de bres sprong voor Stefanus.

    Nu kun je zeggen: dat was ook niet mogelijk. Er waren te veel die op Stefanus afstormden. We lezen dat ze als één man op hem afstormden.

    Ik denk dat het niet altijd terecht is Christenen af te schilderen als zwak en dat ze alles maar over zich heel laten komen.

    Als ik Handelingen verder lees dan hoor ik ook niemand van de discipelen/gelovigen verontwaardigd spreken of demonstreren over en tegen de steniging van Stefanus.

    Als ik het vervolg lees van Handelingen 8 dan lees ik dat de apostelen door gingen met het brengen van het Evangelie van het Koninkrijk Gods ( vers 12) en de Naam van Jezus Christus predikende.

    Laten we hun voorbeeld maar blijven volgen in alles. Rouw bedrijven over de gedoden. En doorgaan met het brengen van Het Evangelie van het Koninkrijk Gods. Want die komt spoedig.
    Er moeten nog meerderen ( wellicht de laatsten) toegevoegd worden aan Zijn Lichaam.
    En ik ben het eens,met Herma ( 28) dat aan onze “wijsheden” geen einde zal komen.
    Stil zijn en doorgaan met het Evangelie brengen en natuurlijk bidden.
    En de vergelding is des Heren.

    W/lelie

Laat een reactie achter

0 / 350 woorden