Dirk van Genderen.NL

Columnist, publicist, spreker

Brief aan Smyrna: arm en toch rijk (2e brief) (7 reacties)

Geplaatst op vrijdag 26 april 2024, 13:22 door Dirk A A

De naam Smyrna is afgeleid van mirre, een plant met een bittere smaak, maar die fijngemalen een heerlijk ruikende geur verspreidt. Dat is een beeld van deze gemeente. Een gemeente waar men de pijn van vervolgingen vanwege het geloof in de Heere Jezus kent, maar waar aan het einde de kroon van het leven wacht.

Smyrna was één van de meest welvarende steden in Klein-Azië en is nu bekend onder de naam Izmir. In 23 na Christus kreeg Smyrna het voorrecht (boven elf andere steden) om de eerste tempel te bouwen ter aanbidding van keizer Tiberius Caesar. De Romeinse keizer Domitianus (81-96 na Christus) was de eerste die aanbidding onder de titel ‘Heer’ eiste van het volk van het Romeinse Rijk als test voor politieke loyaliteit. Volgens de oude kerkgeschiedenis werd Johannes onder het bewind van Domitianus verbannen naar het eiland Patmos, waar hij dit visioen ontving.

De christelijke gemeente in de stad is wellicht ontstaan tijdens Paulus’ tweejarige bediening in Efeze, toen ‘allen, die in Asia woonden, het woord van de Heere Jezus hoorden’ (Handelingen 19:10).Typerend voor deze gemeente (Openbaring 2:8-11) is wat er gebeurde met Polycarpus, de oude voorganger van de gemeente. De Romeinse consul beloofde hem de vrijheid indien hij Christus zou afzweren. Maar zijn antwoord was:

‘Ik heb mijn Koning 86 jaar gediend. Nooit heeft Hij mij enig kwaad gedaan. Kan ik Hem, Die mij heeft verlost, oneer aandoen?’ Joden en heidenen eisten de brandstapel. Toen men Polycarpus wilde vastmaken aan de paal, sprak hij: ‘Spaar uw nagels (spijkers; dvg), God zal mij vasthouden in het vuur. Ik acht het een eer waardig te zijn geacht een plaats in te nemen onder de martelaren van Jezus.’
Het vuur werd aangestoken, maar God greep in. Terwijl de vlammen omhoog sloegen, doofden ze toen Polycarpus naderden. De beul werd zo verschrikkelijk kwaad, dat hij een speer nam en alsnog Gods trouwe kind doodde.

Opvallend in deze brief zijn de tegenstellingen. De Heere Jezus noemt Zich de eerste en de laatste, Die dood is geweest en levend is geworden. En van de gemeente wordt gezegd dat ze rijk is in Christus, en arm in de ogen van mensen. Aan de oproep om getrouw te zijn tot de dood, wordt de belofte van de kroon van het leven verbonden. Wie overwint, ook al betekent dat de dood, zal niet in de tweede dood komen. De tweede dood is de straf die ongelovigen bij het laatste oordeel ten deel zal vallen (Openbaring 20:14), in de poel die brandt van vuur en zwavel (Openbaring 20:14 en 21:8).

In deze brief vinden we geen enkel verwijt. Het moet voor de gemeente in Smyrna een grote troost zijn geweest te lezen dat hun Heere en Heiland hun vervolging, hun armoede en de laster die ze ondergingen, kende. Deze christenen worden verdrukt en vervolgd, met name door hun eigen volksgenoten, die een diepe haat tegen hen koesteren vanwege hun geloof in de opgestane Christus. Ze worden geboycot, gelasterd en ontslagen. Vandaar hun armoede. Het woord blasphemia, dat hier wordt gebruikt, geeft aan dat ze gelasterd worden vanwege hun geloof in de Heere Jezus.

Speciale aandacht vraag ik hier voor vers 9. Daar lezen we ‘Ik ken uw werken, verdrukking en armoede – u bent echter rijk – en Ik ken de lastering van hen die zeggen dat zij Joden zijn, maar het niet zijn; zij zijn namelijk een synagoge van de satan.’ Ze zijn arm, maar toch rijk in de Heere. Geestelijke rijkdom is zoveel meer waard dan aardse rijkdom.
Meestal wordt vanuit deze tekst geconcludeerd dat de lastering tegen deze gemeente van Joden kwam, die hier ook nog eens ‘een synagoge van de satan’ worden genoemd, maar dat is niet helemaal zeker.
Het lijkt aannemelijk dat hier inderdaad Joden worden bedoeld. In hoofdstuk 3:9, in de brief aan Filadelfia, kom je deze zelfde benaming tegen. Let erop dat deze tekst nadrukkelijk zegt dat deze mensen zeggen dat ze Joden zijn, maar dat ze het niet zijn… ‘Die het niet zijn…’ omdat ze God niet loven en de Heere Jezus niet liefhebben. ‘Jood’ betekent immers ‘God lover’.
Romeinen 2:29 zegt: ‘…hij is een Jood, die het in het verborgen is, en dat is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.’

Het is opmerkelijk dat er niet direct een einde wordt gemaakt aan deze situatie van lijden en vervolging. De gemeente wordt juist opgeroepen niet bevreesd te zijn voor het lijden dat nog komt. Sommigen zullen in de gevangenis worden geworpen en worden gedood. En er komt een verdrukking van tien dagen. Mogelijk wordt met deze tien dagen de vreselijke vervolging van tien jaar bedoeld die deze gemeente onderging in het begin van de vierde eeuw, onder keizer Diocletianus. De tijd van vervolging is in ieder geval beperkt. Er komt een einde aan, het is in Gods hand. Hij regeert.

Er staat in vers 10 dat het lijden, de vervolging plaatsvindt, ‘opdat u verzocht wordt’. Om dit te begrijpen, is het beter om hier te lezen: ‘opdat u beproefd wordt’. Dat geeft ook de grondtekst aan. God laat dit toe, opdat de echtheid van hun geloof zichtbaar zal worden, als een proef, als een test. Denk eens aan Daniël en zijn vrienden, die tien dagen werden getest, beproefd, nadat ze weigerden het voedsel van de Koning te eten en zijn wijn te drinken (Daniël 1). De Heere gaf hun zijn zegen.

De haat en vervolging komt over de gemeente van Smyrna omdat hun boodschap radicaal is. Een slappe en softe boodschap roept geen weerstand op. Maar de gemeente van Smyrna houdt onverkort vast aan de boodschap dat Christus de enige Verlosser is.
Hoe is dat bij ons? Is onze boodschap nog wel helder en duidelijk? Houden we vast aan heel de Bijbel? Of zwakken we onze boodschap hier en daar wat af om weerstand te voorkomen, om bezoekers aan onze samenkomsten niet af te stoten? Weet wel dat we dan een bom leggen onder het Evangelie.

Voor miljoenen christenen onder communistische en islamitische regimes is deze brief vandaag pure realiteit. Leef met hen mee, bid voor hen!
Laten wij niet denken dat wij nooit in zo’n situatie terecht kunnen komen. Wellicht is het tijd ons daarop voor te bereiden. Niet uit angst, maar gedachtig aan de woorden van onze Heiland dat er zware tijden aanstaande zijn.

Aan de oproep om getrouw te zijn tot de dood, wordt de belofte van de kroon van het leven verbonden (vers 10). Wat is deze kroon van het leven? Denk hierbij niet allereerst aan het eeuwige leven zelf – dat ook – maar aan de kroon die hoort bij het eeuwige leven, de kroon die we eenmaal van de Heere Zelf zullen ontvangen. De christenen in Smyrna zullen dit begrepen hebben, want in de stad droegen de aanbidders van de heidense goden kronen. Zo zullen zij, de aanbidders van God, ooit ook een kroon ontvangen. de overwinningskroon.

Wie overwint, ook al betekent dat de dood, zal niet in de tweede dood komen (vers 11). De tweede dood is de straf die ongelovigen bij het laatste oordeel ten deel zal vallen (Openbaring 20:14), in de poel die brandt van vuur en zwavel (Openbaring 20:14 en 21:8).

Door deze brief worden ook wij opgeroepen niet bevreesd te zijn, maar trouw te zijn aan de Heere. Voor ons is dat vooralsnog betrekkelijk gemakkelijk. Het kost ons nog niet ons leven, maar laten we niet vergeten dat wel ons geestelijk leven op het spel staat. Ook wij zullen de ‘kroon van het leven’ (Openbaring 2:10) ontvangen wanneer we in alles trouw aan de Heere zijn en overwinnen in Gods kracht.

Dirk van Genderen

7 Reacties

  1. Tjitze Koster zegt:
    Geplaatst op zondag 28 april 2024 om 18:46

    We weten niet wat ons te wachten staat. Ook hier kan vervolging komen. Maar laten we niet bevreesd zijn, als we oprecht geloven weten we dat het goed komt. Laat niet angst regeren. Vertrouw op onze Heer en Heiland. Dat we kunnen zeggen: ik bouw op U, mijn Schild en Verlosser.

  2. Gerard zegt:
    Geplaatst op zaterdag 4 mei 2024 om 15:51

    Geef o God alstublieft kracht aan de Joden in de wereld en ons land, waarover u schrijft in de Nieuwsbrief, nu ze weer de volle laag krijgen.
    Ik kijk verlangend uit naar Zijn komst, alleen Hij is de ware Vredevorst en niemand anders!

  3. Simon zegt:
    Geplaatst op zaterdag 4 mei 2024 om 17:06

    Geboren in 1934 in het westen van het land, hadden we regelmatig contact met schippers die op Duitsland voeren en ons mededeelden wat daar in 1939 reeds met de Joden gebeurde. En toen de eerste bezetters in juni 1940 zich hier legerden, vroeg mijn vader hen naar hun afkomst en motieven. Zij waren allen goed opgeleid en allen belijdende leden van ieder zijn kerk. Maar helaas, allen hadden hiernaast hun Führer gezworen de wereld van het Jodendom te verlossen. En weer gaat deze wereld zich vergrijpen aan Gods volk, maar nu gezamenlijk met de islam. Ja, met een haak in hun kaak zullen ze optrekken naar Gods land!

  4. Kees Noorlander zegt:
    Geplaatst op zaterdag 4 mei 2024 om 21:27

    Inderdaad, in Openbaring 2:9 wordt gesproken over Joden van de synagoge van Satan, die christenen lasteren. Het betreft hier dus Joden die Jezus als de Messias afwijzen. Die lastering staat deels ook in de Bijbel geschreven: Handelingen 13:50 (Antiochië in Pisidië), Hand 17:13 (Berea), enz.
    Nu hebben ongelovige Joden echter steeds meer door dat ze geliefd worden door (veelal evangelische) christenen. Vandaar die huldigingen beschreven in Openbaring 3:9. We leven in de eindtijd.

  5. Ad zegt:
    Geplaatst op zondag 5 mei 2024 om 15:00

    Broeder Dirk!
    Heel veel dank voor de prima column!!
    Gods rijke zegen toegewenst!!

  6. Johanna zegt:
    Geplaatst op zondag 5 mei 2024 om 16:22

    Beste broeder,
    Wat een geweldig getuigenis van ds. Overduin in de Nieuwsbrief! Dat we in zijn voetstappen mogen wandelen door de liefde van Christus voor de verdrukten en voor het volk van God! Dat we in Gods kracht staande mogen blijven als het ook voor ons een zware tijd wordt! Dank voor het werk dat u verricht met uw brieven, dat zij tot zegen mogen zijn. U zelf ook Gods zegen toegebeden!

  7. Arja Mourik-Slagboom zegt:
    Geplaatst op zondag 5 mei 2024 om 21:25

    Ondanks alles gaat het goed. Hoe dan ook, de bevrijding is aanstaande. De Heere staat te komen, al deze dingen moeten gebeuren. Bid en bid: Heere, houd ons vast, wij kunnen het niet van onszelf, maar bescherm, bewaar ons door Uw Woord en Geest. En dat de Heere alle eer mag en moet krijgen. Zijn Naam moet eeuwig de eer ontvangen, de wereld hoort en volgt met zangen, met amen amen na. Amen!

Laat een reactie achter

0 / 350 woorden